STADGAR FÖR ARBETSFÖRMEDLINGENS VETERANKLUBB I STOCKHOLM
Antagna vid klubbens konstituerande sammanträde den 29 mars 1979 (Länsarbetsnämndens Veteranklubb i Stockholms län) med ändringar vid årsmöte den 18 februari 1999, den 21 februari 2008, 10 februari 2011, tillägg vid årsmötet den 4 februari 2016 samt ytterligare ett tillägg vid möte 190301.
§ 1 Föreningens namn
Föreningens namn är Arbetsförmedlingens Veteranklubb i Stockholm. Klubben är en ideell förening.
§ 2 Ändamål
Klubbens syfte är att anordna sammankomster och olika former av kulturellt utbyte samt att vara ett samlande organ för sina medlemmar.
§ 3 Medlemskap
Klubben är öppen för alla före detta antällda vid Arbetsförmedlingen som lämnat arbetslivet
med pension.
a) Medlem erlägger en årsavgift (medlemsavgift). Årsmötet beslutar om avgiftens storlek. Inbetalning skall ske inom den av styrelsen fastställda tiden.
b) Den som inte betalat medlemsavgift inom angiven tid kan uteslutas. Styrelsen ska dock dessförinnan varsla medlemmen.
c) Medlem som fyllt 90 år utses till hedersmedlem och befrias från medlemsavgift.
§ 4 Styrelse
Styrelsen består av ordförande, sju ledamöter och en suppleant.
1)Årsmötet utser styrelse.
2)Ordförande väljs på ett år
3)Kassör väljs på två år
4)Övriga sex ledamöter väljs växelvis på två år för att säkra kontinuitet
5)Suppleant väljs på ett år
6)Styrelsen utser vid det konstituerande sammanträdet inom sig vice ordförande, sekreterare och övriga programområden såsom programgrupp.
7)Styrelsen beslutar själv när sammanträden ska ske. Protokoll för styrelsens sammanträden ska föras, vari uppges namn på närvarande och förhindrade styrelsemedlemmar, de ärenden som behandlats samt styrelsens beslut. Protokollet ska justeras av ordförande senast vid nästkommande möte. Styrelsen beslutar själva handläggnings- och ansvarsfördelning sinsemellan.
8)Styrelsen är beslutsför när ordförande eller vice ordförande jämte minst tre ledamöter deltar i beslutet.
§ 5 Revision
1)Verksamhetsåret är lika med kalenderår.
2)För granskning av styrelsens verksamhet och klubbens räkenskaper utses vid årsmötet två revisorer och en revisorsuppleant.
§ 6 Årsmöte
Medlems rätt att kunna påverka föreningens verksamhet utövas på ordinarie eller extra årsmöte. Vid sådant möte har varje medlem en röst.
Ordinarie årsmöte hålls före februari månads utgång. Kallelse till årsmöte ska ske skriftligen minst 14 dagar före mötet. I kallelsen ska dagordning ingå. Medlem som önskar inkomma med motion/förslag ska skriftligen skicka in denna/detta till styrelsen senast den dag som står angiven i kallelsen.
Dagordningen ska innehålla
a)Styrelsens och revisorernas berättelse
b)Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen
c)Val av styrelse, revisorer, revisorssuppleant och valberedning
d)Fastställande av årsavgift för nästkommande år
e)Fastställande av kostnadsersättning för styrelsen
f)Inkomna motioner/förslag
g)Övriga frågor
§ 7 Regler för ändring av stadgarna
Ändring av stadgarna kan endast ske efter beslut av årsmötet.
§ 8 Föreningens upplösning (Beslutat av årsmötet 2016-02-04)
Beslut om föreningens upplösning kan ske på årsmötet då förslaget kungörs samt på ett extra inkallat medlemsmöte då beslut fattas. Mellan de två mötena ska det gå minst två månader.
Vid en upplösning av Veteranklubben ska befintliga medel fördelas enligt nedan: